Volgens de geleerden zitten we nog steeds in de financiële crisis en ziet het er voor de toekomst ook nog niet rooskleurig uit. Het consumentenvertrouwen neemt in Nederland langzaamaan toe en ook met de Nederlandse economie lijkt het mondjes maat beter te gaan, maar het is allemaal wel heel minimaal en daarom stellen de geleerden nog steeds vast dat we in Nederland midden in de crisis zitten.
Ben je zelf nog niet het slachtoffer geworden van een faillissement, reorganisatie of een ontslagronde dan heb je waarschijnlijk enorm veel geluk gehad. Zolang je je baan houdt en je salaris maandelijks netjes uitbetaalt krijgt is er vooralsnog niets aan de hand en dan kun je bij jezelf ook niet spreken van een crisis. Wat opvallend is de laatste jaren is dat het aantal boekingen voor vakanties, dankzij de financiële crisis is terug gelopen als logisch vervolg maar toch zou het liefst iedereen er even op uit willen trekken om uit de dagelijkse sleur te komen. Crisis of niet, Nederlanders willen er op uit trekken.
Gloriejaren lijken nog ver weg voor de reisbranche
In 2015 gaat ongeveer 70 procent van alle Nederlanders op vakantie in het binnen- en/of buitenland. Dit percentage is relatief hoog want in andere landen ligt het percentage aanzienlijk lager. Nederlanders zijn van oudsher een reisgraag volkje en dat blijkt nu wederom uit de cijfers. Het vermelde percentage is nog steeds hoog maar voor de Nederlandse reisbranche is het een tegenvaller. Voor het zoveelste jaar op rij daalt het aantal boekingen van vakanties. In 2014 viel het percentage ook al lager uit dan gehoopt en voor de vakantiebranche is het ook maar afwachten wanneer het herstel komt.
Het is alweer enige tijd geleden dat de Nederlandse touroperator OAD failliet is verklaard, dit was een domper voor de hele reisbranche. Destijds werd er al gesteld welke reisorganisatie zal als tweede de handdoek in de ring moeten gooien. Tot nu toe lijkt het alleen bij een faillissement te blijven van OAD en hoeven we ons geen zorgen te maken dat bijvoorbeeld Corendon of Arke de handdoek in de ring moet gooien. Maar het blijven roerige tijden voor de reisbranche.